Czy zdarzyło się kiedyś, że dobiegając do przystanku autobusowego kierowca po prostu odjechał i nie pozwolił ci wsiąść do pojazdu? A może byłaś, byłeś świadkiem sytuacji, kiedy drzwi nieomal przycięły komuś rękę, uniemożliwiając bezpieczne zajęcie miejsca w autobusie? Na pewno też nie raz denerwowałeś się, bo kierowca nie miał wydać reszty przy zakupie biletu, a ty nie miałeś odliczonej gotówki. Wszystkie te sytuacje mogą wydarzyć się także podczas twojego przejazdu autobusem komunikacji miejskiej. Jednak kiedy poznasz ich wyjaśnienie spojrzysz bardziej życzliwie na pracę kierowców i zobaczysz, że w wielu przypadkach możesz ich uniknąć. Tego właśnie dotyczy rozpoczęta akcja edukacyjna MPK Nowy Sącz pod nazwą „Podróżuj bezpiecznie i życzliwie”.
O szczegółach i założeniach akcji podczas spotkania z sądeckimi mediami mówił Jerzy Leszczyński, prezes MPK Nowy Sącz.
– Trudne sytuacje zawsze mogą się wydarzyć, dlatego ważne jest aby między kierowcami miejskich autobusów oraz pasażerami było więcej zrozumienia i wzajemnej życzliwości – wyjaśnia prezes Jerzy Leszczyński. – Stąd też pomysł na akcję edukacyjną, w której będziemy poruszać wiele problemów, z którymi borykają się nie tylko pasażerowie, ale także nasi kierowcy. Mamy nadzieję, że zaplanowane działania informacyjne pozwolą lepiej zrozumieć jak funkcjonuje komunikacja miejska i skąd biorą się nieprzewidziane, a czasem niebezpieczne sytuacje – dodaje prezes MPK Nowy Sącz.
Bądźmy życzliwi dla kierowcy
Komunikacja miejska już od wielu lat jest ważną częścią naszego codziennego życia. Dzięki niej możemy sprawnie dojechać do szkoły, pracy, do urzędu czy na zakupy. Dodatkowo korzystanie z przejazdów autobusami MPK dla mieszkańców posiadających Kartę Nowosądeczanina jest bezpłatne, a w szerszej skali ma wpływ na obniżenie naszych kosztów życia i pozwala dbać o środowisko, zachęcając do przesiadania się z samochodów do komunikacji zbiorowej.
Aby jednak nasze codzienne przejazdy były bezpieczne i komfortowe, warto dowiedzieć się więcej o tym jak wygląda praca kierowcy autobusu, który podejmując często trudne decyzje w czasie przewozu pasażerów, dba przede wszystkim o ich komfort i bezpieczeństwo.
Jako pasażerowie często nie zdajemy sobie sprawy o jak wiele rzeczy jednocześnie musi dbać kierowca autobusu komunikacji miejskiej. W pierwszej kolejności o bezpieczeństwo pasażerów, ale także o punktualność przejazdów, odpowiedni podjazd do przystanków, aby pasażerowie mogli bezpiecznie wsiąść do autobusu, potem o wydanie biletów. Kilka sekund później kierujący patrzy już w lewe lusterko, aby bezpiecznie włączyć się do ruchu. Poruszanie się tak dużym pojazdem po zatłoczonych ulicach miasta, również jest nie lada wyzwaniem. To duża odpowiedzialność, która często powoduje spory stres, czasem nawet zdenerwowanie. Kierowca musi zadbać o pasażerów, którzy są osobami w różnym wieku, mają różne potrzeby i często różne oczekiwania. Dlatego tak ważne jest zrozumienie i wzajemna życzliwość.
Wsiadanie do autobusu. O tym warto wiedzieć!
Kiedy jesteśmy na przystanku nieco wcześniej niż przyjedzie nasz autobus, wsiadanie zwykle nie powoduje kłopotliwych sytuacji. Inaczej jest kiedy autobus już stoi w zatoce, a my próbujemy dobiec i wsiąść w ostatniej chwili. Kierowcy MPK Nowy Sącz, jeśli tylko sytuacja na to pozwala, zwykle czekają i starają się umożliwić zajęcie miejsca wewnątrz pojazdu nawet w tym ostatnim momencie. Zdarza się jednak, że kiedy my dobiegamy do drzwi, kierowca już nas nie widzi, ponieważ albo jesteśmy poza jego polem widzenia, albo już patrzy w lewe lusterko i przygotowuje się do manewru włączenia się do ruchu. Wtedy może się zdarzyć, że autobus odjedzie bez nas. Pamiętajmy wówczas, że zachowanie kierowcy nie ma nic wspólnego ze złośliwością w stosunku do pasażera, ale z dbałością o bezpieczeństwo tych osób, które już znajdowały się wewnątrz pojazdu.
Kolejną ważną kwestią jest odpowiednie podjeżdżanie do zatoki autobusowej w taki sposób, aby wejście do pojazdu było możliwie blisko krawędzi chodnika. To szczególnie ważne dla osób starszych, z niepełnosprawnością, a także dla matek z małymi dziećmi i wózkami. Zdarza się, że pasażerowie skarżą się, że kierowca podjeżdża zbyt daleko, a wsiadanie nie jest wygodne. Oczywiście takie sytuacje mają miejsce i mogą wynikać z bardzo różnych przyczyn. Jedną z nich jest kształt zatoki autobusowej, który w danym miejscu uniemożliwia podjechanie większym autobusem zbyt blisko krawężnika. Zdarza się jednak, że powodem takiego zachowania są inni kierowcy, którzy w sposób nieprawidłowy parkują swoje samochody na wjeździe do zatoki, albo co gorsza w samej zatoce autobusowej. Biorąc pod uwagę duże wymiary pojazdu komunikacji miejskiej, czasami nie ma zatem możliwości, aby kierowca podjechał w taki sposób, który umożliwi najbardziej komfortowe zajęcie miejsca wewnątrz. Pamiętajmy jednak, że jeśli nic nie ogranicza takiej możliwości, kierowca zawsze ma obowiązek podjechać tak blisko krawędzi przystanku jak to możliwe, aby ułatwić wsiadanie pasażerom.
Czasami podczas wchodzenia do autobusu może nam towarzyszyć lęk, że drzwi pojazdu zamkną się i przytną nas zanim wejdziemy do środka. Brzmi znajomo? Na szczęście takie sytuacje należą do rzadkości, ale jeśli korzystamy regularnie z komunikacji miejskiej w Nowym Sączu, to wystarczy pamiętać o jednej prostej zasadzie. Kiedy kierowca decyduje o zamknięciu drzwi pojazdu, słyszymy wówczas charakterystyczny dźwięk, czasami też pulsujące światło. To dla nas znak, aby nie kontynuować wsiadania, ponieważ nie jest to już dla nas bezpieczne. W większości dotyczy to przede wszystkim opisywanej już sytuacji, kiedy w ostatniej chwili dobiegamy do przystanku.
Bilet u kierowcy za odliczoną gotówkę
Ten temat coraz rzadziej wzbudza emocje, jednak zdecydowanie wymaga wyjaśnienia podstawowej zasady, która dotyczy zakupu biletów u kierowcy. Każdy pasażer, który nie korzysta z innej formy dokonywania płatności, ma możliwość zakupu biletu już po wejściu do autobusu. Pamiętajmy jednak, że to na kierowcy spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo oraz punktualność przyjazdu i odjazdu z przystanku. To dlatego zakup biletu u kierującego jest możliwy wyłącznie za odliczoną gotówką. To skraca czas obsługi i nie powoduje dodatkowych opóźnień przejazdu.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której dziesięciu kolejnych pasażerów prosi o zakup biletu, ale nie posiada odliczonej kwoty dla kierowcy. Za każdym razem czynność przyjęcia pieniędzy, wydania reszty, a potem wydania biletu pasażerowi zajmuje około 30 sekund. Zatem dziesięciu pasażerów, to 5 minut dodatkowego czasu, który powoduje znaczne opóźnienie autobusu. Potem wyobraźmy sobie, że taka sytuacja zdarza się trzykrotnie na jednej linii. Na ostatnim przystanku opóźnienie mogłoby wynieść nawet 15 minut.
Zasada dotycząca zakupu biletu u kierowcy za odliczoną gotówkę jest więc przejawem szacunku i dbałości o wszystkich pasażerów, zarówno tych którzy jadą już autobusem, jak i tych czekających na kolejnych przystankach. Dodajmy, że zawsze wtedy, gdy jest to możliwe i nie powoduje opóźnienia przejazdu linii autobusowej, kierowcy MPK Nowy Sącz starają się wychodzić naprzeciw pasażerom i wydają wówczas resztę podczas sprzedaży biletu.
Trzymaj się dobrze, podróżuj bezpiecznie!
O naszym bezpieczeństwie podczas codziennych przejazdów komunikacją miejską decyduje również nasze zachowanie i zachowanie kierowcy. Ten ostatni musi w każdej chwili przewidywać sytuację na drodze, dbać o komfort pasażerów i unikać nagłego hamowania. Jednak na swoje bezpieczeństwo mają też wpływ sami podróżujący, zajmując odpowiednią pozycję w autobusie.
Jeśli to możliwe szukajmy miejsca siedzącego, a jeśli nie ma takiej możliwości próbujmy stanąć w takiej części autobusu, gdzie będziemy mogli stabilnie się złapać poręczy lub górnego uchwytu. Starajmy się zabezpieczyć nasz bagaż niezależnie czy jest niewielka torba, plecak czy siatka z zakupami. Zwracajmy również uwagę na osoby starsze i z niepełnosprawnościami, dla których nagłe sytuacje mogą być szczególnym zagrożeniem.
Życzymy samych dobrych przejazdów!
Im więcej wiemy o pracy kierowcy autobusu i o tym jak funkcjonuje komunikacja miejska w Nowym Sączu, tym łatwiej nam zrozumieć zasady obowiązujące pasażerów oraz konkretne zachowania kierowców MPK. Każdego dnia dokładamy starań, aby jakość usług komunikacyjnych była na wysokim poziomie. Staramy się także udoskonalać obsługę klienta, udostępniamy nowoczesne formy dokonywania płatności za przejazdy, a spora część naszego taboru to pojazdy spełniające normę emisji spalin Euro 6. Dzięki temu dbamy też o środowisko naturalne.
Zapraszając mieszkańców Nowego Sącza do częstego korzystania z komunikacji miejskiej życzymy wszystkim samych dobrych i bezpiecznych przejazdów! Bądźmy też dla siebie nawzajem życzliwi.