Rozwój i unowocześnienie komunikacji miejskiej były najważniejszymi celami działalności Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu w ostatnich pięciu latach. Dzięki wsparciu Prezydenta Nowego Sącza Ludomira Handzla mogliśmy zrealizować wiele programów i projektów, które służą obecnie mieszkańcom naszego miasta. Przed nami także wiele planów i perspektywa dalszego rozwoju.
Szanse zamienione w działania
MPK Nowy Sącz jako operator komunikacji miejskiej w Nowym Sączu w ostatnich latach stanął przed wieloma szansami na rozwój. Jak pokazują zrealizowane inwestycje, te szanse zostały dobrze wykorzystane. Już w 2019 roku przy Alei Batorego powstał nowoczesny dworzec autobusowy z poczekalnią dla pasażerów, Punktem Obsługi Klienta, lokalami handlowo-usługowymi i publiczną toaletą. Projekt budowy nowego dworca został rozpoczęty jeszcze przez poprzedni zarząd, jednak zakończenie jego realizacji przypadło na czas, kiedy prezesem zarządu spółki został Jerzy Leszczyński. Łączna wartość projektu wyniosła 11 mln zł.
Ważną decyzją w ramach rozwoju punktów przesiadkowych na terenie Nowego Sącza było uruchomienie, pod koniec 2021 roku, drugiego dworca autobusowego przy Bulwarze Narwiku. To miejsce, które od lat służyło mieszkańcom w organizacji lepszego transportu. Obecnie dworzec obsługuje dziewięć linii podmiejskich i dwie linie miejskie. Z Bulwaru Narwiku odjeżdżają też prywatni przewoźnicy.
Nowe zadania z myślą o mieszkańcach
Dzień 1 stycznia 2020 roku to szczególna data. Właśnie wtedy wprowadzony został ważny dla mieszkańców program Karta Nowosądeczanina. Jego kompleksowa obsługa została powierzona Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. Najważniejsze zadania to weryfikacja i wydawanie wniosków, a także przedłużanie ważności Kart nowosądeczanina. Dla mieszkańców Nowego Sącza program oznacza wiele korzyści, w tym:
- bezpłatną komunikację,
- bezpłatne pierwsze 120 minut postoju w Strefie Płatnego Parkowania i na parkingach niestrzeżonych,
- ulgi i rabaty przy korzystaniu z różnych usług w ramach programu Partnerzy Karty Nowosądeczanina.
Obecnie z Karty Nowosądeczanina możemy również korzystać za pośrednictwem nowej aplikacji MojaKN, która jest dostępna na smartfonach z systemem iOS oraz Android. Można ją bezpłatnie pobrać ze sklepów App Store i Google Play. Aplikacja jest identyfikatorem użytkownika dla uczestników programu Karta Nowosądeczanina w portalu dostępnym na stronie internetowej: www.mojakn.pl i jest w ten sposób powiązana z kontem.
– To dzięki bardzo dobrej współpracy naszej spółki z Prezydentem Nowego Sącza Ludomirem Handzlem, możliwe są liczne działania projektowe i realizacja zupełnie nowych dla MPK zadań, które przekładają się na konkretne korzyści dla mieszkańców Nowego Sącza – podkreśla prezes Jerzy Leszczyński. – Jedną z przełomowych decyzji w skali nie tylko miasta czy regionu, ale całego kraju jest właśnie wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla posiadaczy Karty Nowosądeczanina – dodaje z satysfakcją prezes.
MPK Nowy Sącz wraz z początkiem 2020 roku przejęło również zarządzanie parkingami miejskim, w tym Strefą Płatnego Parkowania. To drugie zadanie, w ramach którego spółka obsługuje place parkingowe przy ulicach: Grybowskiej, Długosza, Romanowskiego i Matejki. Warto podkreślić, że dodatkowa działalność w ramach SPP nie spowodowała podniesienia kosztów zatrudnienia, a jedynie wymagała dokonania przesunięć w dotychczasowych zasobach etatowych.
Już w marcu 2021 roku MPK Nowy Sącz zrealizowało projekt na dostawę, montaż i uruchomienie urządzeń parkingowych wraz z niezbędnym oprogramowaniem oraz serwisem na okres 84 miesięcy. Łączna wartość projektu wyniosła 1,8 mln zł netto, a samo działanie wpłynęło na unowocześnienie obsługi Strefy Płatnego Parkowania.
Nowoczesny tabor autobusowy
To jedno z kluczowych działań spółki MPK Nowy Sącz – rozwój nowoczesnego taboru autobusowego, ukierunkowanego na przyjazne dla środowiska rozwiązania. Jeszcze w listopadzie 2020 roku na ulice Nowego Sącza wyjechało sześć nowej generacji autobusów marki Solaris, zasilanych gazem CNG. W 2021 roku zostały zakupione dwa kolejne pojazdy Solaris Urbino 12 H CNG z ekologicznym napędem gazowym, a w 2022 roku trzy autobusy MAN Lions City CNG wraz z niezbędnymi systemami elektronicznymi.
Do kwestii zakupu, ale także obsługi ekologicznych autobusów, MPK Nowy Sącz podeszło kompleksowo. Przy okazji rozbiórki starych obiektów budowlanych, powstała stacja tankowania CNG, która została oddana do użytku w listopadzie 2021 roku. To dzięki temu spółka może korzystać z własnej, nowoczesnej infrastruktury do tankowania pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
Prezes Jerzy Leszczyński podkreśla, że o opłacalności takiego przedsięwzięcia można mówić przy 15 autobusach gazowych, będących w posiadaniu przedsiębiorstwa. Poziom ten MPK Nowy Sącz osiągnął już pod koniec 2023 roku!
– Od momentu wybudowania własnej stacji CNG dążeniem zarządu był zakup kolejnych autobusów o ekologicznym zasilaniu gazowym. Już teraz mogę zapewnić, że jeszcze w tym roku osiągniemy poziom 15 pojazdów CNG w naszym taborze, co stanowi ok. 20% wszystkich autobusów będących w posiadaniu spółki – wyjaśnia prezes Leszczyński.
Inwestycje w nowoczesne i ekologiczne autobusy to tylko część zadań, które są realizowane. Do równie ważnych należą te, które są związane z zarządzaniem całym przedsiębiorstwem. Dlatego, dla usprawnienia działalności MPK Nowy Sącz, w marcu 2021 roku zakupione zostało oprogramowanie UNIS, służące do kontroli i rejestracji czasu pracy pracowników spółki.
To tylko niektóre z działań zrealizowanych w ostatnich pięciu latach przez Miejskiej Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu. Wśród nich nie zabrakło także inwestycji infrastrukturalnych, które objęły między innymi remont miejsc postojowych w zajezdni MPK, budowę nowego parkingu dla pracowników, remont pomieszczeń i samej hali napraw, rozbiórkę starych obiektów budowlanych, a także uruchomienie, w kompleksowo wyremontowanym i dostosowanym pomieszczeniu warsztatu, nowoczesnej automatycznej myjni dla autobusów. Przed spółką kolejne miesiące i lata na realizację ambitnych planów rozwojowych i inwestycyjnych, które będą dotyczyć dalszego rozwoju taboru autobusowego oraz rozwoju obszaru związanego z inteligentnymi systemami transportowymi.