Nowoczesny i ekologiczny transport miejski, to ważny kierunek w rozwoju MPK Nowy Sącz. Coraz bardziej restrykcyjne wymogi dotyczące emisji spalin oraz ambitne cele dotyczące zmniejszania wpływu działalności przedsiębiorstwa na środowisko powodują, że spółka regularnie testuje nowe rozwiązania stosowane w najnowszych modelach autobusów, także o zasilaniu elektrycznym.
– Elektromobilność to jeden z możliwych kierunków, jednak w działalności naszego przedsiębiorstwa najważniejsza jest dywersyfikacja, czyli korzystanie z pojazdów o różnych zasilaniach. Obecnie skupiamy się na rozwijaniu naszego taboru autobusowego o pojazdy spalinowe spełniające normę emisji Euro 6, a także autobusów zasilanych sprężonym gazem CNG. W tej ostatniej kwestii posiadamy całą niezbędną infrastrukturę w tym własną stację tankowania gazu, co uniezależnia nas od ewentualnych zmian na rynku paliw – mówi prezes MPK Nowy Sącz Jerzy Leszczyński.
Na ulicach Nowego Sącza regularnie pojawiają się elektryczne pojazdy, które MPK Nowy Sącz testuje pod kątem przydatności na konkretnych trasach. Aktualnie można przejechać na wybranych liniach charakterystycznym zielonym autobusem KING LONG PEV9. To ponad 9-metrowy pojazd, który mieści 62 pasażerów i ma średni zasięg na poziomie ok. 300 km. Pod koniec 2023 roku odbyły się także testy autobusu Solaris Urbino 9 LE Electric. W ciągu tygodnia, kiedy dostępny był dla kierowców MPK, była okazja aby sprawdzić jak pojazd radzi sobie także w nieco niższych jesiennych temperaturach.
– Cały czas szukamy nowych rozwiązań, które pozwoliłyby wprowadzić kolejny rodzaj zasilania, tym razem elektrycznego. Stąd od jakiegoś czasu testujemy na ulicach miasta różne modele pojazdów elektrycznych. Sprawdzenie ich możliwości w rzeczywistych warunkach to podstawa do podejmowania ewentualnych decyzji o zakupie – dodaje Jerzy Leszczyński.
Warto przypomnieć, że wcześniej testowany był elektryczny autobus Pilea 8,6E, a także niewielki Karsan E-Jest. Wszystko po to, aby móc porównać parametry różnych modeli autobusów elektrycznych i sprawdzić na ile ich funkcjonalność wpisuje się w kierunek rozwoju nowoczesnego transportu miejskiego w Nowym Sączu.
– Przy okazji kolejnych testów autobusów elektrycznych zaobserwowaliśmy spore zainteresowanie w social mediach tym właśnie tematem. To pokazuje, że temat elektromobilności staje się coraz bardziej powszechny także z perspektywy pasażerów. Jeśli chodzi o nasze przesiębiorstwo, to musimy brać pod uwagę ważne aspekty związane z kosztami zakupu i eksploatacji. Nie bez znaczenia pozostaje także zasięg autobusu w różnych warunkach pogodowych, w tym również w niskich temperaturach – wyjaśnia prezes Leszczyński i dodaje, że aktualnie spółka szuka możliwości sfinansowania ewentualnego zakupu w ramach funduszy unijnych, wspierających rozwój elektromobilności w ramach komunikacji miejskiej w naszym mieście.