25.03.2025
Nasza życzliwość dla innych nic nie kosztuje

Często tak niewiele trzeba, aby nasza podróż komunikacją miejską była bezpieczna i bardziej życzliwa. Wystarczy rozejrzeć się wokół, aby upewnić się czy ktoś bardziej niż my nie potrzebuje na przykład zająć miejsca siedzącego. A to tylko jeden z aspektów życzliwych przejazdów komunikacją miejską.

Bądźmy uważni na innych

Wbrew pozorom wybór jest bardzo prosty. Możemy patrzeć wyłącznie na siebie i na to, czego my potrzebujemy, albo jadąc komunikacją możemy też spojrzeć wokół siebie i zobaczyć potrzeby innych. Zajmowanie miejsc siedzących to częsty przykład jak niewiele trzeba, aby pomóc komuś, kto naprawdę naszej pomocy potrzebuję.

W tym przypadku, podczas przejazdów autobusami MPK Nowy Sącz, bądźmy szczególnie życzliwi dla kobiet w ciąży, rodziców z małymi dziećmi i oczywiście dla naszych seniorów. Ale też nie oceniajmy zbyt pochopnie ludzi, którzy często wyglądają na zdrowych, a zmagają się z wieloma trudnościami, także w poruszaniu. Naprawdę niewiele trzeba, aby wywołać u kogoś uśmiech ustępując siedzące miejsce osobie obok nas.

Zwracajmy także uwagę na osoby z trudnościami w poruszaniu się, a szczególnie na wózkach inwalidzkich. Jeśli tylko możemy, pomagajmy osobom z niepełnosprawnościami wejść do autobusu a potem zająć bezpieczne miejsce tak, aby przejazd autobusem również dla nich był możliwie wygodny i komfortowy. Nigdy nie wiemy, kiedy i my możemy potrzebować czyjegoś wsparcia, a zwłaszcza ludzkiej życzliwości.

Autobus to miejsce publiczne

Wsiadając do komunikacji miejskiej pamiętajmy o innych podróżujących z nieco innej perspektywy. Autobus jest miejscem publicznym, gdzie spotykają się osoby o często różnej wrażliwości. Dlatego szanujmy się nawzajem i jeśli to możliwe zrezygnujmy z głośnych rozmów przez telefon, szczególnie w trybie głośnomówiącym. Bywa, że jest to powód irytacji współpodróżujących i powoduje niepotrzebne napięcia.

Podobna sytuacja dotyczy też osób korzystających z mobilnych urządzeń odtwarzających muzykę, także z wykorzystaniem słuchawek. Czasem nawet możemy nie mieć świadomości, że słuchając zbyt głośno muzyki przeszkadzamy innym osobom znajdującym wokół nas.

Przy tej okazji zachęcamy do tego, aby zwracać uwagę na negatywne zachowania w autobusach. W przypadku braku reakcji na przekazaną np. niekulturalnemu pasażerowi uwagę, zawsze możemy poprosić o pomoc kierowcę, który będzie wiedział co dalej zrobić w danej sytuacji. Reagując, pomagamy innym, ale też wpływamy na bardziej pozytywne zachowania w przestrzeni publicznej, do której należą autobusy komunikacji miejskiej.

Podróżuj bezpiecznie i życzliwie

Ten artykuł powstał w ramach cyklu pn. „Podróżuj bezpiecznie i życzliwie”. W publikowanych zarówno na stronie www, jak i na Facebooku materiałach, promujemy uprzejmość, życzliwość i bezpieczeństwo w komunikacji miejskiej w naszym mieście. Wszystkie dostępne materiały można przeglądać na dedykowanej podstronie MPK Nowy Sącz:

https://www.mpk.nowysacz.pl/artykuly-kategorie/bezpiecznie-i-zyczliwie/

Udostępnij: